2010. jan 16.

1977

írta: ogy
1977

Szinte minden polszkis egyik dédelgetett álma, hogy beszerez egy szép állapotú kúpos Polskit, amit meghagy teljesen gyárinak, esetleg korhű extrákkal csinosítja. Számomra is szimpatikus dolog a veterán Polskizás, de nem sok követ mozgattam meg érte, egészen amíg használós Polski nélkül nem maradtam.

Andinak és Robinak hála sokáig használhattam a harmadik számú autójukat, amiért örökre hálás leszek Nekik, azonban eljött az idő, hogy DAH -006 is felfeküdjön a műtőasztalra és erős csinosodásba kezdjen, így vissza kellett adnom. Pár hétig prímán bírtam autó nélkül, azonban egyes szakműhelyekbe borzasztó nehéz BKV-val eljutni, így ráfeküdtem a használtautóra. Elsősorban jó állapotút autót kerestem és főleg 86 előtti autóban gondolkodtam. Persze az igazi egy viszonylag különleges kúpos darab lett volna, ami kilóg a "kommersz" 1979-81-esek sorából, de erre az esély sajnos elég minimális volt, így ilyenre még csak álmodni sem mertem.

Az internetes böngészés során azonnal szemet szúrt egy narancssárga kúpos, ami a képen egészen csinos volt és látszólag csak egy elemet cseréltek rajta az évek alatt. Szerencsémre az autó Egerben volt, ahol elég gyakran teszem tiszteletem, így felhívtam az eladót. Megnéztük, tetszett is az autó, azonban elég sok apró hibája volt és kettő elem is babrálva volt. Tettem rá egy számomra kedvező ajánlatot, amit az eladó nem fogadott el, így maradtunk annyiban, hogy keressük egymást, miután aludtunk rá párat. Az utána eltelt cirka másfél hét alatt megnéztem egy szintén narancs 86-ost is, ami baromi jó és rozsdamentes kocsi volt, de valaki az orrával nagyon csúnyán elbánt, sőt egy 6300 (!) kilométert futott sárgát is megvizsgáltunk, igaz azt nem az én részemre. Végül én törtem meg a csendet, mert a barna kárpit és az egyéb ritka részletek elgyengítettek, így némi árkorrekció után azonnali pozitív választ kaptam, aminek örültem. :) Sajnos aznap nem tudtuk nyélbe ütni az üzletet, de másnap kora délután már Pityuval robogtam a Volán-telepre, hogy aláírjuk a papírokat. Ekkor derült ki, hogy alapvető részletek elkerülték a figyelmemet és fel sem tűnt, hogy az autó 1977-es gyártású és ennek a legfőbb hozománya a 600 köbcentis motor, amiből nem sok szaladgál már az utakon. Innentől fogva perverz mosoly ült ki az arcomra és az sem vette kedvem, hogy a hazaúton berángatott egyszer a motor, amit azóta sem csinált. :)

Az autón rengeteg taknyolt részlet van, amit szépen apránként szeretnék kicserélni, sőt lakatos munka (két sárvédő csere, homlokfal sarkán két pici folt, padlólemez és a hátsó sarok átnézése) is lesz vele, de lehet többet nem lesz ilyen alkalmam, szóval nem tudtam otthagyni. :)

Kaptam az autóhoz egy 100%ig rozsdamentes gyári festésű kúpos acél felnit is, így összesen hat felnim van és a gyári színkódot is le tudom majd nyomozni, egy későbbi fényezéshez/ szinterezéshez. Volt még három doboznyi alkatrész is, ami közt ott figyel a szívászaj csökkentő helyére való cső és az eredeti króm ablaktörlő is. :)

Még aznap hazajöttem vele Egerből, szép nyugis 75-80 km/h-ás tempóval, probléma nem volt semmi, pedig f...tam a lerobbanástól.

A dolog igazi pikantériája azonban az volt, hogy mire felértünk vele Pestre, azonnal rongyoltunk is tovább Szentendrére, hogy Somának is vegyünk egy megkímélt 90-eset. Madiboéknál nagyon jól éreztük magunkat és a gyerekei is szerintem sokat javultak célba dobás sportágban. :)

Neve nem lesz! Babonából. :) Egy ideig használós autóként (is) fog funkcionálni, de mindent meg fog kapni az állagmegóvás érdekében és célom, hogy minél jobban hasonlítson az eredeti állapotára.

Teendők listája:

  • Első sárvédők cseréje, egyéb lakatosmunkák.
  • Olajcsere, centrifugál szűrő pucolása és a hátfal letakarítása/ üregvédése.
  • Szokásos üregvédés mindenhol.
  • Szokásos beltér/ csomagtér kibelezés és takarítás.
  • Króm ablaktörlő visszarakása.
  • Lámpák kimosása, törött hátsó lámpabúra cseréje.
  • Elektromos rendszer rendbetétele. (Ettől félek a legjobban. :()
  • Első rendszám áthelyezése. (Ez félig kész)
  • Korhű váltógomb beszerelése. (Somának hála ez is kész. :))
  • Megkeresni, honnan jön a benzinszag.
  • Motor finomhangolása.
  • Reménykedni, hogy a dobozban a furcsa karbi a gyárija volt a kocsinak.
  • Felnik homokfúvása és szinterezése.
  • Csomagtér nyitó javítása.
  • Halogén izzók kicserélése eredeti R2-esekre és a taknyolt relék lecserélése.
  • Eredeti belső kilincsek és ablaktekerők beszerzése és beszerelése.
  • Új sárfogók felszerelése.
  • Motortér tisztítása, mert most elég siralmas.
  • Hátsó lökhárító és tartójának cseréje.
  • Feszítő cseréje.
  • Ablakkeret és pillangóablak cseréje normálisra és eredetire.
  • Külső tükör cseréje eredetire.
  • Meg még egy csomó minden, ami nem jut az eszembe. :)

 

Update: Azóta tartottunk losival és Somával egy rendbe rakós partyt, de a hóesés miatt nem jutottam sokra. Le lett cserélve az olaj és a centrifugál szűrő is tiszta. Az első lökhárítót losi alaposan megpucolta, majd a homlokfal is fel lett polírozva. Utastér jobb oldala szét lett borítva, de visszarakni már nem volt idő, bár a kárpitokat még úgyis ki kell mosni, szóval nincs para. Sajnos a gyári kátrányos szigetelők teljesen szétmállottak az évek alatt, így azok a kukában végezték, eredetivel való pótlásukat jelenleg reménytelennek látom. :( Elektromos rendszerrel is kezdeni kell majd valamit, mert a lámpák kiszedése és elmosása után elég rapszodikusan kezdtek viselkedni. :(

Aznap az első lerobbanást is abszolváltuk, mert a roppant autentikus Stomil ékszíj, amit húsz évnyi állás után szereltem a kocsiba, olyan 10 km után megadta magát. Szerencsére volt a kocsiban 3-4 hasonló, szóval nem jelentett különösebb problémát. :)

 

 

 

 

 

Szólj hozzá