2014. már 10.

Ötödik sebesség

írta: ogy
Ötödik sebesség

Sosem vágytam rá igazán és pontosan nem is tudom, hogy miről fogok írni, de éppen ráérek és van kedvem firkantani, így megpróbálok összeütni valamit. Posztom tárgya egy átalakító szett lesz, mely annyira jutányos áron volt hirdetve, hogy nem bírtam nem megvenni. Anno a kezdetek kezdetén 300.000 körül lehetett utólagos ötödik sebességet venni fityóba, de sankonak hála már a töredékéért elérhető, így pár óra töprengés és számolgatás után már repült is az éterben a szett ára Borsodba. 

Vásárlás előtt sokat osztottam és szoroztam és az én használati módomnak (többnyire találkozók és hosszú utak) tökéletesen megfelel ez az áttétel (35/26) a gyári diffivel. Természetesen nem a magasabb utazósebesség, hanem az alacsonyabb működési fordulatszám a cél, ezzel is kímélve a motort és talán a fogyasztás is érezhetően javulni fog. Számításaim szerint az én kerékméretemmel és átlagos utazási sebességemmel számolva a fordulatszám 3790-ről 3225-re fog csökkenni, ami viszonylag szignifikáns különbséget jelent.

Csomag pár aprósággal kiegészítve megérkezett, így a hosszas ismerkedés után ideje volt a tettek mezejére lépni. Féltem a motor kiszerelésétől, mert mind a motorra, mind a fényezésre vigyázni kell, de elég ügyesen sikerült kiszednem és visszafelé még könnyebben fog menni, mert a kipufogó lekerült és csak a beszerelt erőforrásra fogom felszerelni.

Az új váltófedelet gyöngyöztettem, hogy ne üssön el az egység többi részétől és felkerültek rá a galvanizált aprólékok is. A szerelés némi töprengést okozott, de Sanyi telefonos segítségével összeállt a kép, igaz ekkor még nem tudtam, hogy villák kiszereléskor alapvető hibát vétettem. :) Sajnos a fedél és a kiválasztó villa sem tökéletesen méretpontos, így nagyon sok felesleges méréssel és reszeléssel jár a folyamat, de hosszabb távon biztosan megéri most szöszmötölni ezekkel. 

Összeszerelés után kocsiba pakoltam a váltót és elvittem a közeli kútra lemosni, mert össze lett tapogva olajos kézzel és a harangban is állt rendesen a kuplung által széthordott por. Tisztítás után örömmel konstatáltam, hogy hasonlóan mutatós, mint amikor Lacival összeraktuk öt éve, így még mindig jó érzés ránézni. 

Nem maradt más, mint a beszerelés, ami szintén könnyen ment, a gömbcsuklók sem akadékoskodtak, a motor meg ezután már csak könnyed új gyakorlat. Overállt levéve, egy szál alsóban pattantam be a kocsiba és marha izgatott voltam, hiszen az első próba következett, igaz működőképes motor nélkül. Kicsit érces volt a váltási érzet, de meg volt minden fokozat, bekattant az ötödik és a rükverc is. Juppi! Egészen addig volt juppi, ameddig össze nem akadt valami a váltóban és sebességben nem maradt. Boldog egyértelműen nem voltam, de akkor már elég régóta voltam a garázsban és tapasztalatból tudom, hogy nem jó idegből tevékenykedni, így inkább összepakoltam és a hazafelé tartó séta során felhívtam Lacit és Sanyit, így hamar meg is lett a hiba. Sajnos a villák szerelésekor (I. és II. villájából köszörülni kell, az V. és R villája pedig új) teljesen elfeledkeztem a hátsó reteszelőkről, amik pont azt hivatottak megakadályozni, hogy egyszerre több fokozatba lehessen kapcsolni a váltót. Öröm az ürömben, hogy ez nem egy éles próba során derült ki, mert akkor az anyagi kár is tetemes lett volna.

Úgy gondoltam, kicsit jegelem a témát és majd a következő héten folytatom a dolgot, de másnap reggel már hajnalban felébredtem magamtól, mert nem hagyott nyugodni a dolog. Hideg fejjel fogtam a dologhoz, ami mindig meghozza a gyümölcsét, így olyan feleslegesnek tűnő dolgokkal is sikerült törődnöm, amiknek elsikkadási esélye igen magas volt. Magyarul lejavítottam az alvázon a fényezés leverődéseit, amik pont a váltó többszöri beszerelésekor keletkeztek. :) 

Váltó azóta újra egyben van, reteszelők is a helyén, de sajnos a beszerelésre már nem jutott idő. Holnap viszont egészen biztosan elnyeri végleges helyét, ahogyan a motor is.

Utóbbi egységen pár apróbb változtatást fogok eszközölni, illetve ezek jelentős része már múlt időben értendő. Kicseréltem az olajteknő tömítését, kapott új agyat az ékszíjtárcsa, lecseréltem a kicsit kemény Valeo kuplungot egy gyárira, de a legnagyobb változás egy új hengerfej lesz, mert a régin nagyon zavaró volt a hegesztett javítás és picit csökkentünk az égéstér térfogatán is. 

 Az már bizonyos, hogy a nemzeti ünnepre nem lesz járóképes a kocsi, de az azt követő héten mindenképpen jó lenne frissíteni a posztot, bár az sem kizárt, hogy egy új bejegyzés fog születni, mert a sárga motor és a hétszázas kapcsán is megmozdult az állóvíz. 

Ui.: azóta már benn van az egész hajtáslánc és egyelőre minden stimmel. Elég sok percet fecséreltem el az életemből, hogy ötödikbe kapcsoljak egy működésképtelen kispolszkiban. Természetesen ezúttal is alsógatyában. :) 

DSC09142.JPG

Nem gondoltam, hogy valaha önszántamból ki fogom szedni. 

 

DSC09161.JPG

DSC09165.JPG

Itt állt össze a kép teljesen. Illetve ekkor még azt hittem. :)

 

DSC09183.JPG

Egyik vissza nem alakítható módosítás a gyárihoz képest.

 

DSC09187.JPG

Instant get.

 

DSC09203.JPG

Motor is le lett mosva.

 

DSC09265.JPG

Több apró és pár nagyobb módosítás is történt az erőforráson.

 

DSC09271.JPG

Hülye voltam, megérdemeltem. :)

 

DSC09275.JPG

Nagyjából ennyi jött ki.

 

Szólj hozzá